Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Cidoniju lietošana uzturā – ieguvumi un riski veselībai

Cidonijas, Image by Nowaja from Pixabay

Cidonijas, Image by Nowaja from Pixabay

Vai zināji, ka senos laikos cidonijas tika uzskatītas par ģimenes un laulības simbolu? Ne velti saka, ka cidonijas ir mūsu vietējais citrons. Tas patiesi ir bagātīgs ar vitamīniem un lieliski iedarbojas uz mūsu veselību. Bet pilnīgi visam ir arī savi riski. Kādi tie ir un kāds ieguvums ir no cidoniju lietošanas uzturā, to lūkojām noskaidrot.

Cidoniju augļu uzturs un vitamīnu vērtība

Cidonijās ir daudz svarīgas un veselīgas sastāvdaļas. 100 g augļu mīkstuma satur gandrīz 26% no askorbīnskābes dienas normas, 18, 7% no A vitamīna normas un 2, 8% no E vitamīna normas. Uzturvērtība 100 g cidonijas:

  • 0, 65 g olbaltumvielu
  • 0, 49 g tauku
  • 9, 58 g ogļhidrātu
  • 3, 61 g diētiskās šķiedras
  • 84, 5 g ūdens
  • 0, 88 g organisko skābju
  • 0, 11 g nepiesātināto taukskābju
  • 0, 11 g piesātināto taukskābju
  • 7, 64 g monosaharīdu un disaharīdu
  • 2, 03 g cietes

Vitamīni 100 g cidoniju:

  • 0, 42 mg beta-karotīna (A vitamīna provitamīns)
  • 167, 4 µg retinola ekvivalenta (A)
  • 23, 05 mg askorbīnskābes (C)
  • 0, 023 mg tiamīna (B1)
  • 0, 042 mg riboflavīna (B2)
  • 0, 21 mg niacīna ekvivalenta (PP)
  • 0, 13 mg vitamīna PP
  • 0, 42 mg tokoferola (E)

Cidonijas satur daudz ogļhidrātu, ūdeni, monosaharīdus un disaharīdus, un šķiedrvielas. Tauku un holesterīna trūkums padara augļus par noderīgu un pievilcīgu uztura produktu.

  • 100 g cidoniju kaloriju vērtība ir 48 kcal.
  • 1 augļa (aptuveni 170 g) kaloriju vērtība ir 81,6 kcal.

Lietojot uzturā cidonijas, paātrinās gremošanas procesi un tiek sadedzināti liekie tauki.

Cidoniju minerāli

Cidonijās ir daudzi svarīgi mikro un makro elementi. Jo īpaši, 100 g šī augļa nodrošina 5, 9% no ikdienas kālija, 3, 6% - magnija un 3, 1% - fosfora vērtības. Dzelzs saturs ir atzīmēts ar vēl lielākiem rādītājiem, kas ir 16, 8% no šīs mikroelementa dienas normas.

Makroelementi 100 g cidonijas:

  • 23, 04 mg kalcija (Ca)
  • 200, 02 mg kālija (K)
  • 14, 02 mg magnija (Mg)
  • 24, 05 mg fosfora (P)
  • 14, 03 mg nātrija (Na)

Mikroelementi ar 100 g cidoniju:

  • 3, 03 mg dzelzs (Fe)

Ieguvumi veselībai, lietojot uzturā cidonijas

  • Cidonijas ir izmantotas kā zāles kopš seniem laikiem. Tradicionālā medicīnā bija zināms, ka vārīti augļi un to novārījums ārstē kuņģa-zarnu trakta slimības un uzlabo vielmaiņas procesus organismā. Mūsdienās šādu profilaktisko metodi pielieto, no 10 g sausas cidonijas un 100 ml vārīta ūdens; 1 ēdamkarote šīs vārījuma pirms ēšanas uzlabo apetīti.
  • Cidoniju mīkstums pozitīvi ietekmē sirdsdarbību, noder pret caureju un dzelti.
  • Svaigi augļi un sula uzlabo sirds un asinsvadu stāvokli, kā arī ir efektīvs diurētisks līdzeklis.
  • Cidoniju augļiem ir antiseptiska un hemostatiska iedarbība, un augļu sēklas cīnās ar iekaisumiem. Tautas medicīnā ar cidoniju sēklu novārījumu ārstē mandeļu iekaisumu (pietiek ar 2-3 skalošanām dienā) un tiek izmantots kosmetoloģijā: novārījums mīkstina ādu.
  • Augsts dzelzs saturs kopā ar askorbīnskābi padara cidoniju efektīvu pret dzelzs deficīta anēmiju. Augļi būs noderīgi pēc ilgstošām novājinošām slimībām, īpaši ar drudzi.
  • Pektīna savienojumi aktīvi risina zarnu problēmas.
  • Cidoniju sula kopā ar medu stiprinot kuņģi un aknas, un svaigi augļi stabilizējot gremošanu.
  • Senie dziednieki ir saglabājuši recepti pret neauglību: 1 ēdamkarote cidoniju sulas vakarā dzer 1-2 nedēļas.
  • Cidoniju lapas un sēklas, kas pagatavotas kā tēja, palīdz pret nieru slimībām un sirds un asinsvadu tūsku. Vienu ēdamkaroti žāvētu lapu un sēklu vienādās daļās aplej ar glāzi verdoša ūdens un 5-7 minūtes ļauj ievilkties. Pēc tam izkāš, pievieno medu pēc garšas, ja vēlas saldāku. Šādu tēju profilaktiski dzerot pa vienai ēdamkarotei 3-4 reizes dienā.
  • Augļu sēklu tēju izmanto, lai apkarotu klepu un akūtas elpceļu infekcijas.

Atceries – pirms jebkuras tautas metodes pielietošanas ārstnieciskos vai profilaktiskos nolūkos, konsultējies ar ārstu!

Riski veselībai

Cidonijas satur daudzas noderīgas sastāvdaļas, bet var būt kaitīgas, ja tās lieto nepareizi. Ir svarīgi atcerēties, ka cidoniju sēklas ir jāsaglabā veselas, nekādā gadījumā tās nedrīkst sasmalcināt vai sasmalcināt. Kaulu iznīcināšanas laikā atbrīvotais amigdalīns var izraisīt saindēšanos, un C vitamīna iedarbībā tā aktivitāte palielinās. Ir arī vairāki citi ierobežojumi:

  • Čūlu gadījumos labāk neizmantot svaigus cidoniju augļus un to sulu, jo ir iespējams gļotādu kairinājums.
  • Arī hronisku aizcietējumu gadījumā labāk cidonijas nelietot.
  • Cidoniju lietošana ir nevēlama, ja pleirīts.

Lasi arī:

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...