Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Kāpēc paģiras ir tik nepatīkamas?

Paģiras, Photo by Andrea Piacquadio: https://www.pexels.com/photo/pensive-man-lying-in-bed-in-morning-3771050/

Paģiras, Photo by Andrea Piacquadio: https://www.pexels.com/photo/pensive-man-lying-in-bed-in-morning-3771050/

Ballītes nakts cena ļoti bieži ir paģiras. Lai gan šķiet, ka paģiras ir karmas veids, kā salamāt Tevi par papildu viskija glāzi, patiesībā tās izraisa bioloģiskais process, ko mūsu ķermenis iziet pēc pārmērīga alkohola daudzuma dzeršanas. Ja esi kādreiz prātojis, kas patiesībā ir paģiras, kas liek sajusties tik niecīgiem vai ko var darīt, lai nākamajā reizē novērstu nākamā rīta sāpes, lūk, kas slēpjas aiz nepatīkamajām paģirām!

Kas vispār ir paģiras?

Vienkārši sakot, paģiras ir pazīmju un simptomu kopums, kas izriet no ķermeņa pūlēm pārstrādāt alkoholu. Paģirām var būt dažādas formas un veidi, un tām var būt neskaitāmas sekas, tostarp nogurums, vājums, slāpes, galvassāpes, muskuļu sāpes, slikta dūša, sāpes vēderā, jutība pret gaismu un skaņu, trauksme, aizkaitināmība, svīšana un paaugstināts asinsspiediens u.t.t. Nav nekas neparasts, ka arī Tavi kognitīvie procesi kļūst par paģiru upuri. Var tikt ietekmēta arī atmiņa un koncentrēšanās spējas.

Tas ir tāpēc, ka alkohols var viegli šķērsot hematoencefālisko barjeru, kas regulē mūsu centrālo nervu sistēmu. Tāpēc alkohols var tik viegli ietekmēt izziņu un motorisko funkciju. Tās mēdz apgrūtināt smadzenes uzdevumu definēšanai, kas var izraisīt galvassāpes, parastos paģiru simptomus un rīta izsīkumu.

Tātad, kas patiesībā izraisa visas šīs blakusparādības? Tas viss ir atkarīgs no vielmaiņas. Parasti paiet aptuveni viena stunda, līdz aknās tiek metabolizēts viena glāze vidēji stipra alkoholiska dzērien.

Kad aknas metabolizē alkoholu, veidojas tas, ko sauc par acetaldehīdu, toksisku ķīmisku vielu, kas dabiski rodas tādās lietās kā alkohols un kafija. Lielos daudzumos ķermenim kļūst ļoti grūti to pārstrādāt, tādēļ liela alkohola lietošana iedarbina organismu uz “virsstundām”, lai apstrādātu šo lieko toksīnu.

Lai gan pārāk daudz alkoholisko dzērienu galu galā var izraisīt paģiras, noteiktas šķirnes var izraisīt intensīvāku reakciju no rīta. Alkohola ražošanas laikā fermentācijas procesā rodas papildu vielas (ķimikālijas un spirti), kas pazīstamas kā radniecīgas vielas. Ja esi kādreiz dzirdējis kādu runājam par tanīniem vīnā, tas ir viens no radniecīgo vielu veidiem. Un daži alkohola veidi satur vairāk radniecīgu vielu nekā citi.

Augsta līmeņa radniecīgi dzērieni, piemēram, tekila, konjaks un viskijs, var pastiprināt paģiras. Konkrēti, tas ir saistīts ar to augsto metanola saturu. Metanols jeb metilspirts ir radniecīga viela, kas nelielos daudzumos sastopama daudzos alkoholiskajos dzērienos, un patiesībā tas ir toksisks cilvēkiem.

Papildus ķīmisko vielu kokteilim, kas ķermenim ir jāapstrādā, un ķīmiskajiem blakusproduktiem, kas rodas to apstrādes procesā, arī jūties tik šausmīgi pēc trakulīgas nakts, jo alkohols ir diurētiķis un var nopietni dehidrēt. Dehidratācija, protams, var traucēt visam, sākot no koncentrēšanās līdz gremošanai, galvassāpēm un beidzot ar laimes līmeni.

Kas var pasliktināt paģiras?

Daži neveiksminieki ir vairāk uzņēmīgi pret paģirām tikai ģenētikas dēļ. Ja ģimenes anamnēzē ir bijis alkoholisms, tas var liecināt par iedzimtu noslieci uz to, kā ķermenis apstrādā alkoholu, padarot to vairāk pakļautu alkoholam.

Bet ir arī daudzi citi tūlītēji faktori, kas var veicināt nepatīkamas paģiras. Viens no tiem ir dzeršana tukšā dūšā, jo, ja kuņģī nav pārtikas, tas var paātrināt alkohola uzsūkšanos organismā. Vēl viens ir citu narkotiku sajaukšana ar alkoholu, tai skaitā nikotīns. Nepietiekama gulēšana pēc dzeršanas var pastiprināt paģiru simptomus. Pārmērīga daudzuma tumšākas krāsas alkoholisko dzērienu (viskija, sarkanvīna, brendija) dzeršana, visticamāk, arī nākamajā dienā radīs sāpes.

Mīti par paģirām, kurus var ignorēt

Ir daudz mītu par paģirām, taču lielākā daļa no tiem ir vairāk izdomājumi nekā fakti.

Vai vajadzētu ēst maizi, lai "uzsūktu" alkoholu?

Lai arī cik būtu prātīgi ēst pietiekami daudz pirms dzeršanas, lai palēninātu alkohola uzsūkšanos, maize nav nekāds sūklis.

Vai "lāpīšanās" ir īsts brīnumlīdzeklis?

Diezgan daudzi cilvēki tā uzskata, taču šī “ārstēšanās” ir tīri anekdotiska. Ja dzer vairāk alkohola, lai mazinātu paģiru simptomus, tas tikai pievieno organismam vairāk alkohola.

Vai vajadzētu dzert vairāk ūdens nekā parasti?

Daži cilvēki arī pievēršas "ūdens dzeršanai" vai dzeram pēc iespējas vairāk ūdens, lai "izskalotu" alkoholu. Lai gan ir ieteicama normāla, pareiza hidratācija, pārāk daudz ūdens arī var kaitēt, īpaši nierēm. Labāk alkohola lietošanas laikā dzert arī ūdeni, lai izvairītos no intensīviem simptomiem no rīta.

Rūgtā patiesība par paģirām

Galu galā labākais līdzeklis pret paģirām ir izvairīties no pārmērīgas dzeršanas. Nenovērsīsi paģiras, jo nedzer tumšos dzērienus, un, dzerot alu no rīta, tas neglābs. Mērena alkohola dzeršana un rūpes par sevi ir galvenais, lai nākamajā rītā pēc nakts izklaidēšanās izvairītos no jebkādiem nepatīkamiem simptomiem. Labākais, ko var darīt, ja ir paģiras, ir atpūsties, dzert ūdeni un palielināt C vitamīna un D vitamīna līmeni.

Iedzert šad tad gadās vairumam. Bet vienmēr jāzina mēru. Ja alkohola lietošana ir bieža, jūti pēc tā pastiprinātu tieksmi, tas ietekmē Tavu ikdienu, attiecības, darba spējas, kā arī ja pats nespēj ar atkarību tikt galā vai, ja tev par to sāk aizrādīt tuvinieki, bet tu ietiepīgi centies iegalvot, ka tev nav problēmu ar to, ir vērts griezties pie speciālista, jo visdrīzāk Tev noderēs viņa palīdzība.

Alkohola lietošana var sagādāt neērtas situācijas. Tieši tāda gadījās arī “Četri uz koferiem” dalībniekiem – noskaties zemāk! Un zini – no alkohola atkarības var atbrīvoties, “Ķibeles mūsmājās” kāreiz ir lielisks piemērs tam!

Neaizmirsti, ka alkoholam ir viltīga daba, tādēļ nākamā rītā pēc tā lietošanas pat tad, ja nejūti paģiras, izmanto alkometru pirms sēdies pie stūres!

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...