Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Pirmsmenstruālais sindroms (PMS) – kā to mazināt?

Photo by Becca Tapert on Unsplash

Photo by Becca Tapert on Unsplash

PMS jeb pirms menstruālais sindroms ir ko izjūt sievietes pāris dienas vai nedēļu pirms menstruāciju sākuma. Katra sieviete pirmsmenstruālo sindromu izjūt citādāk. Dažām tas izpaužas katru mēnesi un simptomi ir spēcīgi, citām pirms menstruālais sindroms iet garām ar līkumu, citas jūt tikai mērenu ietekmi un neregulāri. Lielākoties gan katra sieviete saskaras ar vismaz vienu no efektiem, ko rada sindroms.

Simptomi

Simptomi atkarīgi no sievietes vecuma, ķermeņa masas, vispārējā veselības stāvokļa, hormonālajām izmaiņām un vēl dažādiem faktoriem. Tos iespējams iedalīt 3 daļās – fiziskie, emocionālie un uzvedības.

Simptomi var būt šādi – piebriedušas, jutīgas krūtis; krampji vēdera lejasdaļā; piepūties vēders; izsalkums; muskuļu sāpes; locītavu sāpes; piepampušas rokas un kājas; pinnes; palielināts svars; aizcietējumi vai caureja; ķermeņa temperatūras paaugstināšanās; paaugstināts jūtīgums; emocionalitāte; biežas garastāvokļa maiņas; saspringums vai nemiers; depresija; raudāšana; bezmiegs; izolēšanās no cilvēkiem, sabiedriskām vietām; pārāk liels uzbudinājums; sajūta, ka nespēj neko kontrolēt; dusmu uzplūdumi; slikta atmiņa; koncentrācijas spēju zudums; nogurums.

Pirmsmenstruālā sindroma izraisītāji

Lai gan pirms menstruālais sindroms ir ļoti izplatīts, speciālisti ar vien nav spējuši noteikt vienu konkrētu iemeslu, kas to izraisa vai pastiprina. Zināms, ka tas saistīts ar hormonālajam izmaiņām un ķīmiskajiem procesiem, kas notiek sievietes organismā pirms menstruālā cikla posmā.

Tomēr ir atrasti daži PMS kairinātāji (nevis izraisītāji):

  • Smēķēšana
  • Paaugstināts stress
  • Fizisko aktivitāšu trūkums
  • Nepietiekams miegs
  • Nepareizs uzturs – tiek lietots pārāk daudz alkohola vai pārāk daudz sāls, sarkanā gaļa vai cukuri
  • Depresija

Kā cīnīties ar pirmsmenstruālo sindromu?

Ir daudzi veidi, kā uzlabot savu pašsajūtu pirms menstruālajā periodā. Lai gan PMS nav iespējams novērst pavisam, to var mazināt –

  • Nodarbojies ar sportu vai kādām citām fiziskām aktivitātēm vismaz 30 minūtes dienā
  • Ēd veselīgu ēdienu – pilngraudus, augļus, dārzeņus
  • Uzņem kalciju no ēdieniem – dzer pienu, ēd zaļo lapu dārzeņus un lasi
  • Izvairies no kofeīna, alkohola un sāls
  • Nesmēķē
  • Izgulies kārtīgi
  • Mēģini mazināt stresu – izbaudi vannas rituālu, pieraksties uz masāžu, aizej uz jogu vai meditāciju, pastaigājies gar jūras krastu, pavadi laiku vienatnē ar sevi
  • Piefiksē savas emocijas un simptomus – tas palīdzēs saprast un apzināties, ka šī brīža sajūtas ir PMS dēļ un ka patiesībā tā nejūties. Piemēram, ieskatoties spogulī PMS laikā vari šaustīt sevi par savu izskatu, taču normālā dienā, redzot to pašu, zini, ka esi skaista un tavam ķermenim viss kārtībā. Piefiksējot visu blociņā, redzēsi, ka nevis tavs viduklis kļuvis platāks, bet gan tavas smadzenes pārņēmis simptoms. Tā varēsi sevi nomierināt.

Kā zināt vai man ir PMS?

Visām sievietēm, kurām ir mēnešreizes ir iespējams saskarties ar pirmsmenstruālo sindromu, taču visizteiktāk ar to slimo sievietes:

  • vecumā no 20(+) – 40 (+/-45);
  • kuras ir dzemdējušas;
  • kuru ģimenes locekļiem ir bijusi vai ir depresija;
  • kurām ir bijusi pēc dzemdību depresija, depresija vai bipolārie smadzeņu traucējumi (t.i. neparastas regulāras svārstības garastāvoklī, enerģijā un ikdienas uzdevumu veiktspējā).

Lai labāk izprastu savas emocijas un ķermeni un pārliecinātos par to vai tev ir PMS, dari šādi – piefiksē sava menstruāciju cikla kalendārā vai blociņā, vai plānotājā savas izjūtas un kā jūtās tavs ķermenis nedēļu pirms gaidāmajām mēnešreizēm. Ja pazīmes sakrīt trīs mēnešus pēc kārtas, tas nozīmē, ka arī tev ir pirms menstruālais sindroms. Drošībai vari piefiksēt kā jūties citās dienās. Visdrīzāk novērosi, ka menstruāciju cikla laikā un pēc tam nebūsi tik emocionāla vai nejutīsies nokaitināta tik bieži un dzīve liksies skaistāka – arī tā ir zīme, ka tavs emocionālais stāvoklis mainās PMS dēļ, kas arī apstiprinās to, ka PMS ir daļa no tavas dzīves.

Atceries!

Ja simptomi ir neizturami un nespēj atrast veidu, ka remdēt emocijas un fiziskās sāpes, apmeklē speciālistu!

PMS nav izdomāta sieviešu slimība! Varbūt tu ar to saskaries regulāri, bet līdz šim neesi apzinājusies savas izjūtas? Iespējams šī sindroma dēļ reizi mēnesī salamājies ar vīru vai bērniem? Nu, kad zini, kāpēc tā, paskaidro tuviniekiem iemeslu un vienojaties par jauniem noteikumiem PMS periodā. Piemēram, vīrs var braukt pie draugiem vai bērni var braukt pie vecmāmiņas, vai arī vienojaties, ka tevis teiktas vai dusmu uzplūdumi tiek ignorēti konkrētajās dienās, vai palūdz papildus mīļumu un uzmanības apliecinājumus no mīļotā.

PMS spēj bojāt attiecības, tāpēc svarīgi ir izprast sevi un runāt par to ar apkārtējiem!