Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Arodbiedrība varētu rīkot streiku, ja budžetā netiks paredzēta autobusu šoferu algu celšana

Foto: Lita Millere/LETA

Foto: Lita Millere/LETA

Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrība "LAKRS" sliktākajā gadījumā paredz rīkot streiku saistībā ar reģionālā sabiedriskā transporta šoferu algām, otrdien Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā sacīja "LAKRS" priekšsēdētāja Inga Vējiņa.

Viņa norādīja, ka SM nākamā gada budžetā ir jāparedz 15 miljoni eiro šoferu algām. Ja tas netikšot darīts, arodbiedrība ir gatava rīkot streiku.

Vējiņa sacīja, ka darba devēji ir gatavi maksāt algas, bet valstij ir jāsamaksā sava daļa, lai atalgojums būtu adekvāts. Viņa piebilda, ka no SM tikai skanot "tukši solījumi".

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks piebilda, ka SM sagatavotais budžets sabiedriskā transporta nodrošināšanai nākamajā gadā nerisinās jautājumu par šoferu algām. "Uzņēmumi nevar nodrošināt algu pieaugumu bez valsts līdzdalības," piebilda Ošenieks.

Viņaprāt, situāciju var risināt tikai, piešķirot papildu atbalstu sabiedriskajam transportam, jo šoferu nepietiekamība neesot tikai pārvadātāju uzņēmumu atbildība. "Startējot konkursos, pārvadātāji rēķinājās ar cipariem, ko sniedza SM un Autotransporta direkcija (ATD). Situācija ir mainījusies, un minimālais atalgojums ir pieaudzis," piebilda Ošenieks.

SM parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs (P) norādīja, ka ministrija piekrīt, ka šis finansējums ir vajadzīgs, bet tajā pašā laikā vajadzību esot daudz. "Vienlaikus deputātiem ir iespēja iesniegt un lemt par priekšlikumiem budžeta likumprojektā. Skaidrs, ka finansējums nozarei kopumā ir pārāk mazs, tostarp sabiedriskajam transportam," piebilda Dubkēvičs.

Arodbiedrībā iepriekš aģentūrai LETA uzsvēra, ka "LAKRS" vairākkārt ir aicinājusi SM steidzami paredzēt 2026. gada budžetā kritiski zemo autobusu šoferu atalgojuma palielinājumu.

Pēc arodbiedrībā minētā, tas ir iemesls šoferu trūkumam un pasažieru pārvadātāju atceltajiem reisiem.

Vienlaikus arodbiedrībā uzsvēra, ka Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdē šogad 10. oktobrī iesaistītās puses vienojās, ka SM atradīs risinājumu iekļaut 2026. gada budžetā naudu reģionālā sabiedriskā transporta autobusu vadītājiem.

Tomēr arodbiedrībā akcentē, ka SM joprojām nav sniegusi atbildes un risinājumus, lai nodrošinātu nepieciešamo finansējumu šoferu algu izlīdzināšanai.

Arodbiedrība aicina valdību nekavējoties rīkoties, lai nodrošinātu taisnīgu finansējumu un cieņpilnu attieksmi pret darbiniekiem, kuri katru dienu nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus visā Latvijā.

LETA jau ziņoja, ka Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas deputāti oktobra sākumā uzdeva SM, ATD, LPPA, pārvadātājiem un iesaistītajām pusēm rast risinājumus atceltajiem reģionālo autobusu reisiem un šoferu algu pārskatīšanai.

Ošenieks sēdē skaidroja, ka reisi tiek atcelti galvenokārt saistībā ar darba samaksu, jo šoferiem maksā aptuveni piecus eiro stundā, bet jaunajā iepirkumā atalgojums paredzēts vairāk nekā 10 eiro stundā.

Dubkēvičs norādīja, ka 2021. gadā tika noslēgta lielākā daļa ilgtermiņa līgumu, un šiem līgumiem ir notikusi indeksācija. Tāpat viņš skaidroja, ka patlaban ir izsludināts iepirkums divās maršruta tīkla daļās, kurā ir paceltas šoferu algas, lai uzlabotu šoferu labbūtību, tomēr par šoferu atalgojumiem atbild pārvadātāji.

"Papildu finansējums ārpus kārtas vai jebkāda cita indeksācija šajā budžeta projektā nav piešķirta. Līgumsaistības tiek pildītas, tādēļ ir jādomā, cik tālu varam iet un kādas ir robežas, pie tam katram pārvadātājam ir citādāka situācija, jo maršrutu tīkla apmēri atšķiras," piebilda Dubkēvičs.

Tāpat ziņots, ka šogad 12. augustā sabiedriskā transporta pasažieru pārvadātāju pārstāvji protesta akcijā pie Ministru kabineta (MK) aicināja valdību kompensēt neparedzamu ārkārtas apstākļu dēļ izraisīto izmaksu pieaugumu. Savukārt 16. septembrī pasažieru pārvadātāji rīkoja protesta akciju "Viena stunda bez sabiedriskā transporta", lai pievērstu uzmanību nepietiekamam finansējumam sabiedriskā transporta nozarē.

Pārvadātāji pieprasīja kompensēt 10% pārvadātāju zaudējumus, kas radušies ilgtermiņa līgumu dēļ ārkārtas apstākļu ietekmē laikā no 2022. gada 1. jūlija līdz 2025. gada 31. augustam.

Septembra vidū ATD pārstāvji tikās ar pasažieru pārvadātāju pārstāvjiem, lai pārrunātu aktuālos jautājumus par ilgtermiņa līgumiem. Pēc tikšanās ATD norādīja, ka meklēs juridiskas iespējas pasažieru pārvadātāju prasību izpildei.

Foto: Lita Millere/LETA

Foto: Lita Millere/LETA

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas