Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Ergonomika – kādi veselības riski pastāv ikdienas biroja darbiniekam un kā darba devējs var tos novērst?

Emma, nākotnes biroja darbinieks (Publicitātes foto)

Emma, nākotnes biroja darbinieks (Publicitātes foto)

Ergonomika šodien kļūst par vienu no aktuālākajiem jautājumiem mūsdienu biroju vidē. Protams, tajos uzņēmumos, kur darba devējam rūp savi darbinieki un viņu veselība tuvākā vai tālākā nākotnē. Lai akcentētu šodienas biroja darbinieka draudus viņa veselībai, tādējādi vēršot uzmanību un veicinot atbildību darba devēju apziņā, zinātnieku kolektīvs 2019. gada rudenī radīja ikdienas ofisa darbinieka prototipu, kāds tas varētu būt pēc 20 gadiem, nosaucot to vārdā Emma. Ar saukli: “Iepazīstieties, tā ir Emma – iespējams Jūsu nākotnes kolēģe” tika pieteikta skarba un ilustrējoša vizualizācija video formātā par to, kā mūsdienu biroja vides apstākļi ietekmēs cilvēka veselības stāvokli visai tuvā nākotnē. Emma uzskatāmi parāda, kā mēs varētu izskatīties pēc 20 gadu ilga mazkustīga darba un nepareizi aprīkotā darba vietā.

Emmai ir dažādas veselības problēmas:

  • salīkusi mugura, ko izraisa daudzu stundu sēdēšana nepareizā pozā;
  • varikozas vēnas sliktas asinsrites dēļ;
  • izteiktas tauku krokas vēdera lejas daļā, ko izraisījis mazkustīgais dzīvesveids;
  • apsārtušas un sausas acis no ilgajām stundām bez pārtraukuma pie datora;
  • pietūkušas plaukstas un potītes no monotonajām peles un klaviatūras kustībām un nemainīgas lejupvērstas kāju pozīcijas;
  • dzeltenīga āda, kas radusies no pārmērīgas uzturēšanās mākslīgajā apgaismojumā;
  • stresa izraisīta ekzēma;
  • apakšdelmu un augšstilbu ādas apsārtums, kas radies regulāra siltumu izstarojoša klēpjdatora lietošanas rezultātā;
  • mati ausīs un degunā, kā arī piepampis deguns, ko veicinājis biroja sliktais gaiss.

Lai izvairītos no šīm šausminošajām diagnozēm un aprakstītajām vizuālajām pārmaiņām, ir virkne risinājumu, kas tiek ieteikti darba devējiem, lai uzlabotu darba vietas ergonomiku un tādējādi samazinātu savu darbinieku veselības riskus. Tā ir ikkatra laba darba devēja atbildība. Turklāt, kā liecina pētījumi, 96% Eiropas iedzīvotāju uzskata, ka pareiza darba vietas organizācija veido tiešu ietekmi uz darba produktivitāti.

Organizējot darba vidi, uzņēmuma vadībai jāpievērš uzmanība četrām tēmām, kuras pilnveidojot, tiek vērā ņemami samazināti augstākminētie riska faktori:

1. Darbinieka mugura un kājas

43% eiropiešu cieš no muguras sāpēm, kas radušās nepareizi aprīkotas darba vietas dēļ. Sāpes un diskomforts muguras lejas daļā rodas nepareiza muguras izliekuma dēļ, kā arī nepareizas kāju pozīcijas dēļ. Novērst šo problēmu palīdzēs speciāli biroja krēslam pielāgojami muguras spilveni, kas palīdzēs muguru turēt dabiskajā izliekumā, un kāju balsti, kas palīdzēs saglabāt gurnu pozīciju pareizajā stāvoklī – paralēli grīdai. Atbilstoša spilvena un kāju balsta kombinācija palīdz mazināt muskuļu saspringumu, diskomfortu un sāpes muguras lejasdaļā.

2. Darbinieka plaukstas locītavas

Katrs piektais Eiropas iedzīvotājs cieš no sāpēm plaukstās un apakšdelmos, kas tieši saistīts ar neergonomisku biroja darba vides aprīkojumu. Nepareiza roku novietošana uz peles un klaviatūras var radīt nopietnas medicīniskas problēmas plaukstas locītavās un apakšdelmos. Visbiežāk izplatītā diagnoze ir karpālā kanāla sindroms, kas veidojas nospiesta nerva rezultātā un izpaužas kā roku tirpšana un sāpes.

Šo problēmu risku palīdzēs novērst speciāli datora peles paliktnīši ar želejas un silikona ieliktņiem.

3. Darbinieka kakls, pleci, acis

Aptuveni trešdaļa eiropiešu cieš no kakla sprandas sāpēm, kas radušās nepareizas biroja darba pozas rezultātā. Ja strādājot ar datoru vai dokumentiem, Jums ir jāpieliec mugura vai kakls, tas izraisa paaugstinātu stresu un muskuļu sasprindzinājumu, kas ilgtermiņā izraisa sāpes un diskomfortu muguras, kakla un plecu daļā.

Šajā gadījumā darba devējiem ir jāpievērš uzmanība atbilstošiem klēpjdatoru un monitoru statīviem, kas palīdz turēt ekrānu pareizā stāvoklī attiecībā pret acīm (acu līmenī vai nedaudz zem tā). Ja ir regulārs darbs ar dokumentiem, noteikti jāparūpējas arī par dokumentu turētāju, kas arī nodrošina pareizu un ergonomisku līmeni attiecībā pret darbinieka acu augstumu.

4. Darba vides tīrība

Lai uzturētu veselīgu un profesionālu darba vietu, ir ļoti svarīgi regulāri notīrīt darba virsmas un aprīkojumu. Piemēram, klaviatūras, kas netiek regulāri tīrītas, ir daudzu baktēriju un mikroorganismu perēklis. Pirmā doma, kā gan iztīrīt klaviatūru? Bet mūsdienās ir izgudroti gana efektīvi rīki un tīrīšanas līdzekļi, lai to paveiktu ātri un bez piepūles, piemēram, saspiestā gaisa flakoni, kas ar gaisa spiedienu noņem netīrumus no klaviatūras, printera iekšpuses un no daudzām citām elektroniskajām ierīcēm, kuru tīrīšana ir sarežģīta tās konstrukcijas dēļ.

Emma, nākotnes biroja darbinieks (Publicitātes foto)

Emma, nākotnes biroja darbinieks (Publicitātes foto)

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas