Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Labības kombaina ikdienas apkope aktīvajā ražas novākšanas laikā

Ja par pavasara tuvošanos liecina gājputni uz laukiem vai pirmie sniegpulkstenīši, tad fakts, ka augusta pirmajās dienās arvien biežāk uz Latvijas reģionālajiem autoceļiem ir pamanāmi labības novākšanas kombaini, liecina par to, ka aktīvā ražas novākšanas sezona ir sākusies!

Ražas novākšanas laiks ir ilgi gaidīts ikvienam lauksaimniekam, tomēr papildus gandarījumam par izaudzēto ražu, šajā samērā īsajā periodā lauksaimniekam nākas saskarties ar ļoti daudz izaicinājumiem, kurus rada ne tikai pati ražas novākšana, bet arī graudu loģistika un uzglabāšana, laikapstākļi, augsnes sagatavošana sējai utt. Tā kā druvā katra minūte ir dārga, svarīgi starp visiem šiem izaicinājumiem neaizmirst par labības kombaina ikdienas apkopēm, tādējādi mazinot dīkstāvju risku.

Iegādājoties labības novākšanas kombainu, neatkarīgi no ražotāja, tam neatņemama sastāvdaļa ir lietošanas instrukcija, kurā papildus motorstundu intervālu apkopēm ir aprakstīts, kam jāpievērš uzmanība veicot ikdienas apkopes. Ir ražotāji, kas ikdienas apkopē veicamās darbības rekomendē veikt ne vien no rīta, bet atkārtot arī pēc 10 nostrādātām motorstundām. Ikdienas apkopi varētu sadalīt no četros galvenajos punktos:

  1. Tīrīšana
  2. Vizuāla pārbaude
  3. Eļļu un citu tehnisko šķidrumu pārbaude
  4. Motorstundu intervālu apkopē paredzēto darbu veikšana.

Kādēļ regulāri jātīra kombains ?

Rūpes par kombaina vizuālo stāvokli nebūt nav galvenais faktors, kādēļ ražas novākšanas laikā ir svarīgi veikt kombaina tīrīšanu, galvenais faktors ir ugunsdrošība, kaut gan jāpiekrīt faktam, ka jebkura tehnika, arī kombains, izskatās daudz labāk, kad tas ir tīrs, sakopts un spīdīgs. Mūsdienās arvien biežāk saimnieki izvēlas kombainus aprīkot ar ugunsdrošības sistēmām, tomēr šīs sistēmas mūs nepasargā no aizdegšanās riska, sistēma kalpo jau kā aizdegšanās neitralizētājs, līdz ar to, lai samazinātu kombaina aizdegšanās risku, ražotāji uzsver, ka dienās, kad ir sauss pļaujamais materiāls un liels putekļu daudzums, kombaina tīrīšana ir jāveic vairākas reizes dienā ap izplūdes sistēmu un dzesēšanas iekārtām izmantojot gaisa kompresoru. Nedrīkst aizmirst arī par putekļu sablīvējumiem, kas krājas uz siksnas skriemeļiem, kas var radīt ne vien siksnu izslīdēšanu, bet arī disbalansu un nepatīkamu kombaina vibrāciju, izraisot citus defektus. Lai nodrošinātu pilnvērtīgu un precīzu darbu ar labības novākšanas kombainu, ir svarīgi ievērot arī sensoru tīrību, putekļu sablīvējumi var radīt traucējumus to darbībā vai uzrādīt neprecīzas vērtības - īpaši svarīgi tas ir kombaina optiskajiem sensoriem, piemēram, graudu kvalitātes sensoram. Galu galā kombaina tīrība ietekmē arī kombaina izkulšanas kvalitāti, kā, piemēram, aizaudzis cēlējgalds nenodrošinās pilnvērtīgu graudu attīrīšanu.

Kam būtu vēlams pievērst uzmanību veicot vizuālu apskati ?

Visi četri iepriekš minētie punkti ir savstarpēji saistīti un viens otru tikai papildina, tāpēc būtībā vizuāla pārbaude reizē ir arī eļļu un citu tehnisko šķidrumu līmeņu pārbaude. Kombaina vizuāla pārbaude ik rītu ir svarīga, lai laikus pamanītu un izslēgtu dīkstāvju rašanos, vizuālās pārbaudes laikā ir ieteicams pārliecināties par riepu spiedienu, degvielas sistēmas, hidrauliskās sistēmas un pārvadmehānismu hermētiskumu, kā arī visu griezējasmeņu stāvokli. Griezējasmeņu stāvoklis tiešā mērā ietekmē kombaina degvielas patēriņu, veiktspēju un izkliedējamā materiāla kvalitāti, no kuras savukārt būs atkarīgs, cik ērti šo materiālu būs iestrādāt zemē. Svarīgi ir sekot dzinēja gaisa filtru stāvoklim, jo aizaudzis gaisa filtrs var samazināt kombaina jaudu un palielināt degvielas patēriņu, tomēr veicot gaisa filtra tīrīšanu ir jāņem vērā, ka spēcīga dauzīšana vai purināšana var sabojāt gaisa filtra elementu un mazināt tā hermētiskumu. Ieteicams gaisa filtra tīrīšanu veik, pasitot pa to viegli ar plaukstu, vai kā alternatīvu izmantot gaisa kompresoru, izpūšot to virzienā no iekšpuses uz ārpusi un pievēršot uzmanību, lai maksimālais spiediens nepārsniedz 5 BAR. Vienmēr jāpārliecinās vai filtrs nav bojāts, ja gaisa filtra elements ir ļoti netīrs vai bojāts, tas ir jānomaina. Katrs ražotājs ir noteicis motorstundu intervālu pēc kāda ir jāveic siksnu un ķēžu spriegojuma pārbaude, tomēr jāpatur prātā ka arī pilnīgi jauna siksna vai ķēde sākotnēji nedaudz stiepjas, līdz ieņem optimālo stāvokli. Ja nesen ir veikta siksnas vai ķēdes nomaiņa, tad spriegumu ir ieteicams pārbaudīt ik pēc 10 motorstundām, līdz siksna vai ķēde vairs nestiepjas.

Kad varu darīt pats, bet kad saukt servisu?

Pēc ražotāja noteiktas motorstundu nostrādes ir paredzētas ari tādas motorstundu intervālu apkopes, kuru veikšanai nav nepieciešama dīlera servisa klātbūtne un tās var veikt pats tehnikas operators. Visbiežāk šīs apkopes paredz smērvielas ievadīšanu konkrētos smērpunktos, mezglu iestatījumu pārbaudi u.c. darbības. Tāpēc, kā minimums, ik rītu kombaina operatoram ir jāpārliecinās, vai nav nostrādāts kāds no ražotāja noteiktajiem intervāliem un jāveic visas darbības, balstoties uz ražotāja norādīto informāciju lietošanas instrukcijā, bet, ja pienākusi apkope, kurā jāveic eļļas maiņas vai jāveic specifiski regulējumi, rekomendējams izmantot profesionāla dīlera servisa palīdzību. Pirms apkopes veikšanas ir jādomā ilgtermiņā, jo dīlera serviss savu darbu veiks ne vien ar garantiju, oriģinālajām detaļām un eļļām, bet apkope piešķirs papildu vērtību kombainam otrreizējā tirgū un kombains būs pievilcīgāks nākamajam potenciālajam īpašniekam.

Foto: no CLAAS fotoarhīva

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas