You are using an old version of browser and some interface won't work. We recommend you to update your browser!

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Vaivaru Tehnisko palīglīdzekļu centrs līdz 2024. gada novembrim nodrošinājis 18 882 tehniskos palīglīdzekļus

Ilustratīvs attēls. Foto: Evija Trifanova/LETA

Ilustratīvs attēls. Foto: Evija Trifanova/LETA

"Nacionālā rehabilitācijas centra "Vaivari" Tehnisko palīglīdzekļu centrā (VTPC) līdz 2024. gada novembrim izsniegti 18 882 tehniskie palīglīdzekļi, aģentūru LETA informēja centra pārstāvji.

Kā norādīja "Vaivari", pērnā gada decembra izpilde vēl ir procesā. Kopumā 2024. gadam piešķirtais finansējums tehnisko palīglīdzekļu iegādei VTPC ir apgūts pilnībā, bet pieteikumu skaits pēc tiem turpina augt un katru gadu ir lielāks nekā iepriekšējā gadā par tādu pašu periodu.

Piemēram, 2023.gadā VTPC kopā nodrošinājis 19 000 tehnisko palīglīdzekļus, kas ir par aptuveni 30% vairāk nekā pirms pieciem gadiem.

VTPC pakalpojumu nodrošināšanas vadītāja Vita Deičmane stāsta, ka katru gadu tehnisko palīglīdzekļu saņēmēju skaits Latvijā turpina pieaugt, un tas ir saistīs ar vairākiem nozīmīgiem faktoriem. Pirmkārt, sabiedrības novecošanās palielina vecāka gadagājuma cilvēku īpatsvaru, kuriem bieži vien ir nepieciešami palīglīdzekļi mobilitātes un dzīves kvalitātes uzlabošanai. Otrkārt, medicīnas attīstība ļauj cilvēkiem ar hroniskām slimībām un invaliditāti dzīvot ilgāk, radot lielāku pieprasījumu pēc piemērotiem tehnoloģiskiem risinājumiem.

Tāpat pieaug sabiedrības informētība par pieejamiem palīglīdzekļiem un to sniegtajām iespējām, kas rosina vairāk cilvēku vērsties pēc palīdzības, norāda Deičmane.

Atsaucoties uz Valsts kontroles (VK) revīzijas ziņojumu par tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanu ir konstatētas vairākas nepilnības, kuras būtiski ietekmē gaidīšanas rindu uz tehniskajiem palīglīdzekļiem, tāpēc VTPC ir uzsācis procesu pārskatīšanu un modernizāciju, lai uzlabotu pakalpojumu sniegšanas kvalitāti un pieejamību.

Līdz ar VTPC vadības maiņu pērnā gada maijā, šobrīd tiek pārskatīti un pilnveidoti galvenie procesi, tostarp tehnisko palīglīdzekļu piešķiršana, iepirkumu organizēšana un noliktavas pārvaldība. Uzlabojumi tiek veikti arī informācijas sistēmās, lai nodrošinātu efektīvāku datu apmaiņu un pārskatāmāku procesu vadību. Vienlaikus tiek pārskatīti arī Ministru kabineta noteikumi, lai vienkāršotu administratīvās prasības un padarītu pakalpojumus pieejamākus, informē "Vaivari".

Svarīga loma pārmaiņu procesā ir Funkcionēšanas novērtēšanas laboratorijai, kurā tiek veikta padziļināta cilvēka funkcionēšanas novērtēšana, kā arī pieņemts slēdzienu par klientam nepieciešamajiem tehniskajiem palīglīdzekļiem, kas atbilst viņa funkcionēšanas spējām un vajadzībām.

"Vaivaru" valdes locekle Zoja Osipova, atzīmē, ka šobrīd prioritāte centrā ir noliktavu modernizācija un tehnisko palīglīdzekļu piegādes organizēšana tieši uz klienta dzīvesvietu, lai būtiski samazinātu gaidīšanas laiku un pakalpojumu saņemšanu.

Osipova uzsver, ka centrs ir atvērts ieteikumiem no klientiem un viņu piederīgajām personām, lai sadarbībā ar citām institūcijām uzlabotu tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu.

Aģentūra LETA jau rakstīja, ka VK revīzijā secināti trūkumi tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanas administrēšanā. Lai gan finansējums tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai iedzīvotājiem ik gadu pieaug un to "grozs" kopumā ir pietiekams, kā arī atbilst iedzīvotāju vajadzībām, tomēr rindas nemazinās, jo pakalpojuma administrēšana ir arhaiska, piemēram, saziņā ar klientiem izmanto vēstules, rindas un noliktavas pārvalda manuāli, bet palīglīdzekļus izsniedz tikai klātienē.

Revidenti secinājuši, ka tehnisko palīglīdzekļu piešķiršana iedzīvotājiem nav organizēta tā, lai tos saņemtu savlaicīgi un iespējami tuvu dzīvesvietai. Kopumā revīzijā secināts, ka 2023.gadā rindā pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem gaidījuši 877 klienti, lai gan noliktavā bijis pieejams skaits tehnisko palīglīdzekļu. Piemēram, 300 klienti gaidījuši rindā pēc ratiņkrēsliem, lai gan noliktavā bijuši 1000 ratiņkrēsli.

Būtiskas problēmas esot arī tehnisko palīglīdzekļu atsavināšanas kārtībā, kura darbiniekiem nav bijusi skaidra un sakārtota.

Ievērojami pakalpojuma administrēšanu sarežģī arī tas, ka "Vaivaros" nav digitālas noliktavas pārvaldības.

Kopumā pēc revīzijas Labklājības ministrija un "Vaivari" saņēmuši sešus ieteikumus.

VTPC nodrošina tehnisko palīglīdzekļu pieejamību cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem un apkalpo 69% no visiem tehnisko palīglīdzekļu saņēmējiem. Pēc "Vaivaru"" apkopotajiem datiem, vislielākais pieprasījums un garākās rindas šobrīd ir pēc elektropiedziņas ratiņkrēsliem un skūteriem.

Ilustratīvs attēls. Foto: Evija Trifanova/LETA

Ilustratīvs attēls. Foto: Evija Trifanova/LETA

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Similar news

Loading...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas